Sunday, February 20, 2011

BaRu 2 minGGu..TeRaSa SperTi 2 BuLaN..

Alhamdulillah..smuanya sudah selesai..tempat tinggal dah ade..skolah, guru dan murid2 pom ok..brsyukur sangat2 sbb dapat skolah ni..naseb baik x dapat skolah yg pedalaman...syukur pd mu Ya Allah..walaupom jauh dr keluarga trsayang..memang adatla bile dah ade ilmu..pengalaman perlu dicari..pngalaman mengajar mesti dihadapi utk melengkapkan ilmu yg ade..baru 2 minggu kt kuarters ni..ingatkn dah nak hampir 2 bulan..hahaha..rindunye nk balik kampungku..bile duk kt sini, terasa kejutan budaya la..budaya kt sini memang brbeza dgn pantai timur..pagi-pagi dah pegi cari nasi berlauk..cari punye cari..memang xade la kt sini..hahahahaha..kt sini yg ade nasi lemak, mee goreng, bihun goreng, kueh2..itu je yg ade..nasi brlauk diorg buat wktu tghari sampai mlm je..brbeza kt pantai timur..pagi2 lg dh mkn nasi brlauk..huhuhu..rindunyeeeee....

Wednesday, February 9, 2011

2011 : KURSUS PERANCANGAN STRATEGIK KURIKULUM


~ As salam..post kali ttg kursus yg CM hadiri anjuran SK Tg Belanja ~

Ini adalah kursus yg pertama yg CM hadiri setelah beberapa hari baru posting..hehe
Walaupom mase ni ngah blur lg pasal situasi kursus dan penyesuaian diri di sekolah, CM cuba dapatkan ilmu yg brmanfaat drp kursus ni..

sumber inspirasi : mdzuki

Perancangan Startegik merupakan suatu proses yang kompleks dan berterusan untuk menangani perubahan sesebuah organisasi. 
Perancangan Strategik merupakan proses yang berorientasikan masa depan dan jangkaan yang berfokus. Perancangan Strategik Pencapaian Akademik ( PSPA ) dijanakan bagi membolehkan organisasi mengambil tindakan-tindakan dinamik dan berfokus berasaskan analisis kendiri. 
Tiga jawatankuasa telah ditubuhkan bagi merealisasikan pembinaan PSPA ini iaitu Jawatankuasa Induk, Jawatankuasa Kerja dan Jawatankuasa Audit Kualiti. 
Jadual kerja disediakan sebagai panduan dan kawalan kemajuan projek ini. 
 Setiap panitia dipertanggungjawabkan membuat analisis dan menjana strategi panitia masing-masing.
 Analisis SWOT telah menzahirkan beberapa kekuatan, kelemahan, ancaman dan peluang yang boleh digunapakai sebagai asas pembentukan strategi yang sesuai. 
Pembentukan strategi ini juga berasaskan kepada hasrat untuk mencapai visi sekolah. 
Strategi-strategi yg sesuai didokong pelbagai aktiviti yang relevan dengannya seperti kursus dalaman untuk meningkatkan pengetahuan dan kemahiran guru, penghasilan modul-modul pendidikan unuk memperkayakan pelajar dengan maklumat, kursus-kursus bina diri untuk memperkasakan jatidiri para pelajar, program motivasi waris, analisis peperiksaan sama ada peringkat sekolah atau awam untuk menghasilkan modul latihan teknik menjawab yang berkesan, klinik-klinik pembelajaran untuk mengatasi masalah lemah penguasaan 3M dan beberapa lagi strategi yang telah difikirkan wajar dilaksanakan. 
Graf-graf berkaitan juga disdiakan untuk memudahkan pengesanan pencapaian dan peningkatan.


So, yg atas ni adalah sumber inspirasi utk penerangan lebih lanjut mengenai kursus ni..Alhamdulillah..
smoga smuanya berjalan dgn lancar..amin ya rabb..

Thursday, February 3, 2011

APa YanG KiTa BuaT..ITu YanG KiTa DaPaT..

Ya..itula mutiara kata yg sy peroleh drp rncangan motivasi kgemaran sy..DARI MATA KE HATI..byk manfaat drp program ni..sy amat beruntung..APA YANG KITE BUAT..ITULAH YANG KITE DAPAT..ape yg kite buat x kire baik ke buruk..itulah yg kte akn dpt..kalau kte buat baik, kte akn dapat balasan yg baik..kalau kte buat jahat, kte akn dapat balasan jahat..xkire walau sebesar zarah skalipom..Allah akn menilainye dgn stimpal dgn ape yg kte buat..jadi..sbagai hamba Allah, kte prlu reda dgn ape yg brlaku..kalau ade org buat jahat kt kte, kte xprlu rase brdendam dan marah dgn org trsebut..kte prlu tahu ape yg die buat, itu yg die akn dapat..kte prlu kesiankn die dn brdoa moga2 Allah bukak pintu hatinye utk mnjadi insan yg baik sprti kte..insyaAllah..(^^,)

Wednesday, February 2, 2011

SeGaLaNya TeLah DiTenTuKan..SyuKuR ALhamDuLiLLah..

Hari ni, saya mndapat khabar brita mngenai skolah yg bakal mnjadi tempat mengajar sy yg pertama..bangun je pagi-pagi,mandi dan makan..terus call JPN Perak..hehe..akhirnya smua telah ditentukan..SEKOLAH KEBANGSAAN TANJUNG BELANJA, PARIT menjadi sekolah pertamaku..hehe..sekolah ini dlm daerah PERAK TENGAH..ape pom sy sgt brsyukur dpt skolah ni..lgpom sahabat yg satu IPG dgn sy pom dpt daerah yg same tapi beliau perlu berkhidmat di SK SIMPANG TIGA..x silap sy, skolahnya bersebelahan dgn SKTB..nampaknye kami boleh lah duduk satu rumah..hehe..alhmdulillah..ade jugak geng saye kt sini..rase selamat dan lega sket..fuhhh..


SK Tanjung Belanja (SKTB) adalah sbuah skolah di pekan kecil TANJUNG BELANJA, kira-kira 5 minit je dr PEKAN PARIT..Sekolah ni gred A tau dgn kelengkapan fasiliti yg mencukupi..syukur Alhamdulillah..smoga sekolah ini dapat menerima sy seadanye dan diharapkn guru-guru SKTB dn warga skolah ni dpt membantu sy dlm mnjalani kehidupan sbg seorang guru permulaan..Pengalaman pertama ni amat brmakna dlm meneruskn pengalaman-pengalamanku yg seterusnya pada masa akan dtg...semoga Allah permudahkan segalanya..insyaAllah..aminn..



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi

SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi