Sunday, July 31, 2011

AhLaN WaSaHLaN Ya RaMaDHaN 1432H


~ animated,gifSyukur tidak terhingga ke hadrat ALLAH S.W.T kerana CHe MaH masih lg dipnjangkan umur utk dipertemukan dgn Ramadhan kali ini..THANK YOU ALLAH!!!..animated,gifCHe MaH masih lg berpeluang utk melakukan ibadat rukun islam yang ketiga pd thn ni..ALHAMDULILLAH..banyak syafaat dan keberkatan di bulan RAMADHAN yg mulia ni..jd jgn lepaskn peluang keemasan ini ye kwn2..same2 kita perbanyakkan lagi amal ibadat di bulan ini..gif,avatar,animatedsmoga smua amalan dan ibadah diberkati dan diterima oleh ALLAH S.W.T...insyaAllah ~


~ PUASA dapat menyempitkan aliran darah dan menyumbat jalannya SYAITAN. Sedangkan kekenyangan memperluaskan aliran darah dan membuat SYAITAN akan tinggal lebih lama. Barangsiapa banyak makan dan minum, pasti akan banyak tidur dan merugikan. Dalam sebuah hadis masyur menyatakan :

" Tidaklah seorang anak Adam memenuhi bencana yang lebih buruk dari memenuhi perutnya (dengan makanan dan minuman). Cukuplah bagi anak Adam beberapa suap (makanan) yang boleh menegakkan tulang rusuknya. Jika harus dilakukan, maka sepertiga untuk makanannya, sepertiga lagi utk minumannya dan sepertiga lagi untuk nafasnya..." (HR AT-TIRMIZI, AHMAD DAN HAKIM, disahihkan oleh AL-ALBANI )



animated,gif TATA

Tuesday, July 26, 2011

Zikir Membersihkan Hati



~ Rasulullah SAW bersabda ....

" Bagi segala sesuatu ada penggosok untuk membersihkan dan menghilangkan kekotorannya (umpamanya untuk membersihkan badan dan pakaian digunakan sabun dan untuk menghilangkan karat besi digunakan api dan lain-lain). Maka demikian itulah penggosok (pembersih) hati ialah ZIKRULLAH.."

~ Hadis ini juga menceritakan bahawa zikrullah adalah lebih utama daripada yang lain-lain. Zikir itu dianggap sebagagi pembersih hati yang kotor kerana setiap ibadat dikira dalam ertikata sebenarnya apabila ibadat-ibadat itu dikerjakan dengan ikhlas dan pencapaian ikhlas itu adalah bergantung kepada hati yang jernih lagi suci...animated,gif~

~ Oleh itu, sebahagian ulama tasawuf memberitahu bahawa zikir yang dimaksudkan di dalam hadis ini ialah QALBI (ZIKIR DALAM HATI) bukan ZIKIR LISANI (ZIKIR DENGAN LIDAH)..Dengan Mengerjakan ZIKIR QALBI itu hati seseorang manusia terhubung dengan Allah buat selama-lamanya ..Hakikat ini tidaklah dapat disangkalkan lagi bahawa keadaan yang disebutkan ini adalah lebih utama dari segala ibadat kerana tercapai sama ada anggota-anggota zikir mahupun anggota-anggota batin. Anggota-anggota ini semuanya adalah menurut HATI..Jika HATI  itu berhubung dengan sesuatu..maka anggota-anggota lain dengan sendirinya akan berhubung dengannya..smua tindakan kita akan terdorong mengikut kata HATI yg SUCI DAN MURNI hasil daripada ZIKRULLAH yang dilakukan setiap hari..gif,avatar,animated~


~ Marilah sama2 kita berzikir dan menambahkan lagi amal ibadah selagi nyawa masih dikandung badan..kerana kelak bile ajal menjemput, tiada lagi nilai penyesalan..bila kita sihat dan bercukupan dan tidak kira dimana kita berada, jgn sesekali kita lupakan Allah..kerana smua yg kita nikmati di ats dunia ini adalah smua daripada NYA..marilah kita menjadi HAMBA ALLAH YANG SENTIASA BERSYUKUR..~


~ DENGAN BERZIKIR KEPADA ALLAH..HATI AKAN MENJADI TENANG DAN BERSIH..insyaALLAH..~


animated,gif adiosss

Friday, July 22, 2011

Engagement??



~ Salam semua..tgk tajuk entri mesti korang ingat CHe MaH nak tunang kan?kan?kan?? hahaha..memang pom..tapi xtau lg bile..gif,avatar,animated,emotiontp dlm ms trdekat ni jgk la...tak TAHUN NI atau TAHUN DEPAN...animated,gifaisemennnn..cik pakwe dh mule kelam kabut..takut CHe MaH terlepas..animated,gifhahahaha...animated,gifmklumlah ramai yg mengusik dn mengorat..hahaha..tibe2 perah santan kt sini..kuikuikui animated,gif~

~ Bile dah cik pakwe ckp cmtu..pe lagi..CHe MaH mule la risau + kelam kabut + gelisah + bimbang dan mcm2 lagi la....gif,avatar,animated,emotionxtau la knape..sampai termimpi2 benda2 yg pelik2..gif,avatar,animatedish ish ish...help me..help me..animated,gifms tu la rindu sgt kt UMMI, ABAH dan adik bradik yg lain..huhuhu...animated,gifnak balekkkkkkk....hanya Allah je yg tahu perasaan CHe MaH sekarang ni...alahaiii...xkan la pasal tunang pom dh jd cmni CHe MaH oiii??? ni belom masuk lagi bab kawen..huhu..kalau nak kawen nanti, lagi la CHe MaH menggelabah...waaaaaaa...arghhhhhh...gif,avatar,animated~

~ Dalam mase yg same, xsabar2 nk pakai kete..wahhhh...cepatla kete datangggg...animated,animated,gif,gif,avatar,emotionCHe MaH kempunan ni..huhuhu...animated,animated,gif,gif,avatar,emotion,dancemy MYVI will coming soon after raye agaknye...huhu..saborrrrr je leeee...aishhhh...CHe MaH perlu sabar menghadapi semua cabaran hidup ni..YES YES YES..I CAN DO IT...YES YES YES...biaq pi la org nak mengata aku ka, nak menghina aku ka, nak memandang rendah kt aku ka, nak mengumpat aku ka...lantak hang pa la...ADE AKU KESAH??? dosa hangpa tanggung sendiri..pahala hangpa dapat free kat aku..insyaAllah...hahaha..yela..ade jgkla yg xpuas hati nga kite..biaselah lumrah kehidupan...ade yg suke dan xsuke kat kite..kne la hadapi dan teruskan hidup...huhu..~

~ Berbalik pasal TUNANG lak..CHe MaH rase..CHe MaH perlu dah prepare awai2..biarlah bile2 pom..asalkan kite dh prepare awai2..CHe MaH ni jenis yg xsuke tangguh2kan kerja...tula sebabnye bile cik pakwe ckp nak tunang, CHe MaH mule kelam kabut sbb mmg xsangka pom...gif,avatar,animatedhuhuhu..kalau die ckp awai2, bleh jgk CHe MaH prepare sket2 terutama wang simpanan la..nak TUNANG ke nak KAWEN..duit kene prepare le..xkan buat persiapan cam seposen je kan..knelah prepare betoi2..walaupom tunang..preparation semestinye perlu..huhu..~


~ Duk dalam bilik sorang2 tanpa menghiraukan sape2..CHe MaH mencarilah pe yg patot dlm SUMBER INTERNET...ni haa..yg biase korang explore kan..hihi ~






..dan mcm2 lg..
yela..smbil2 duk cr mklumat pasal TUNANG..knela prepare jgk maklumat pasal KAWEN...sambil menyelam minum air..huhuhu..sambil duk mencari-cari info dan maklumat pasal TUNANG dan KAWEN, hati CHe MaH tengah runsing dan berdebor tahap gaban...gif,avatar,animatedpe nak jadi nga aku ni..  mcm tu pom nak berdebar ke..mcm nak hadapi peperiksaan dan temuduga lak...kahkahkahkah...cari punye cari..jumpe blog2 yg berkaitan dgn TUNANG DAN KAWEN..alhamdulillah...animated,gifCHe MaH teruja sgt2 bile dpt bace blog2 cmni..diorg kongsi2kan pengalaman diorg drp preparation tuk TUNANG sehingga lah diorg dah nak KAWEN..bagusla..org lain yg bace leh contohi diorg punye persediaan..ade jgk blog2 yg berkaitan dgn kad kawen, butik pengantin, hantaran dan sebagainye..banyak lagi la..CHe MaH pom ape lagi, follow la blog2 diorg tu smua tuk panduan nnt..hehe..kalau nak senaraikan kt sini, banyakla jugak belog2 yg CHe MaH suke follow..hehe..pade sape2 yg nak TUNANG DAN KAWEN..leh la klik belog2 di bawah ni..tgk dan bacela pe yg patot..hehe ~


~ Setakat ini , belog dan laman2 ini je yg CHe MaH sempat cari..nanti kalau ade lagi, CHe MaH kongsi lagi yek..kdg2 kite perlu belajar daripada org lain yg lebih berpengalaman jgk jika kita tahu kte ni masih lagi mude dan tiada pengalaman..kne sedar diri dn cermin diri kite slalu dan muhasabah diri jgn lupe..jgnla sesekali kite menjadi ego dan sombong dgn org lain..kerana kemungkinan org yg kite pandang rendah tu sbenarnye lagi mulia dan baik di pandangan Allah..same2la kite berusaha utk mndapatkan ilmu dimana2 sahaja supaya diri kita sntiasa brsedia menghadapi pelbagai cabaran dan ujian yg mendatang...insyaAllah...~

~ Untuk persiapan TUNANG yg xtahu bile..cik pakwe ni saje nak buat sepraisss laa...huhu... aishhhh...mmg kalut la CHe MaH yg memang dah KALUT sejak azali lagi..huhu...mulai skrg, CHe MaH ngah prepare pasal budget dulu..tapi sebelum tu CHe MaH kne list dulu pe yg perlu tuk TUNANG nnt..barulah kite leh buat anggaran belanjawan..cehwahhh..bajet 2011..hahaha..nnt CHe MaH pikio dulu yek..huhu...smoga sgala urusan dipermudahkan oleh Allah..insyaAllah..~

animated,gif

Tuesday, July 19, 2011

Daddy's Day of Birth


animated,gifTODAY IS MY DAD'S BITHDAY..
ENCIK ABDULLAH @ CHE HAMID CHE ISA...So..

animated,gif




~ Ya Allah..Abahku adalah manusia keramat yang sentiasa ada untuk anak2nya..dia lah abah yang terbaik di dunia..animated,gifaku rasa amat bahagia kerana dia adalah abahku, ayahku, papaku, bapaku...gif,avatar,animated..aku amat menyayangi dia walaupun adakalanya tak terucap dibibir..gif,avatar,animatedhuhu..





Ya Allah..Kau sentiasalah pelihara Abah dan Ummi sebagaimana mereka memeliharaku sejak aku dilahirkan sehingga sekarang...animated,gif..amin yarabbal alamin..=) ~





animated,gif

Sunday, July 17, 2011

KhaS UnTuK SaHaBaTKu ZuHaiMa..(^_^)


~ Khas Untuk Sahabatku ZUHAIMA DOLLAH..gif,avatar,animated~

ni la orgnye..cun tak..hehe
cun kan mcm kwn baik die ni la..hahaha
 DEAR EMA...






~ Semoga ema sentiasa dirahmati Allah slalu brsama insan2 trsayang yg sntiasa brsamamu..animated,gifwalaupon kita brjauhan, kuharap suatu masa nanti jika diizinkan Allah, kita akan brtemu lagi..rindu rasenye nk brbual2 dan brgurau senda..huhu..animated,gifkdg2 bile tringat balik knangan suka dan duka kite brsama, air mata mula brcucuran..tanpa diminta2..huhu..animated,gifmungkin itu tandanya rasa rindu yg amat dalam..gif,avatar,animated,emotionmaklumlah sudah brbelas tahun kite xjumpe..smoga Allah sntiasa brsamamu sahabat tidak kira dimana engkau berada..gif,avatar,animateddoaku sntiasa mengiringimu slalu..animated,gifkenang daku dlm doamu jua...smoga ikatan persahabatan ini kekal selamanye dan diberkati Allah S.W.T..amin..insyaAllah..~

TATA animated,gif
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi

SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi