Wednesday, September 14, 2011

ManFaaT MaNDi SebeLuM SuBuH


~ Rutin harian setiap pagi bagi seorang muslim semestinye ialah bangun tidur dan melakukan solat subuh..Namun..adakah korang tahu mandi sebelum Subuh banyak manfaatnya untuk diri kita..Rasulullah S.A.W juga mengamalkan minum segelas air sejuk pada stiap pagi. Antara khasiatnye ialah ia boleh menjauhkan diri kita daripada penyakit..animated,gifJom kita tengok pe lagi keistimewaan mandi sebelum subuh..LET'S CHECK IT OUT...~

Menurut kajian sains, kandungan GAS OZON pd wktu pagi adalah LEBIH TINGGI dari waktu lain..Oleh itu, GAS OZON ini juga amat penting untuk tubuh badan kita..Jika korang mandi sebelum subuh, ia bukan sahaja boleh bersihkan diri malah memberi kesegaran dan manfaat utk tubuh badan korang..Antaranya..




dapat mengurangkan kegelapan bawah mata..




kuku jadi lebih sihat,kuat dan tidak mudah retak..







dapat kuatkn tulang...sesuai utk yg x minum susu..atau kurang kalsium..hehegif,avatar,animated






kulit jadi lembut dan lebih halus..animated,animated,gif,gif,avatar,emotion,dance











peredaran darah lebih lancar, tubuh jd lebih sihat dan brtenaga..gif,avatar,animated


meningkatkan kesuburan..iaitu..hormon testeron utk lelaki dan estrogen utk wanita..gif,avatar,animated




kurangkan penyakit darah tinggi bg yg ade pnyakit ni..dan mengurangkn risiko mndapat pnyakit sperti ini..gif,avatar,animated,emotion










lancarkn peredaran darah stelah lame berbaring..animated,gif








kurangkan depresi..utk hilangkan tekanan...menjadi tenang slalu..gif,avatar,animated



meningkatkan sel darah putih dlm badan, daya tahan bdn dpt ditingkatkan, tidak mudah kene penyakit...gif,avatar,animated





dapat kurangkan lemak dlm badan..berita baik utk org yg nk kuruskn badan...animated,gif






    ~ haa..tudiaaaa...hehe..kalau ade lg kebaikannye nnt CHe MaH bgtau lg ye...hehe...CHe MaH dah amalkan pom amalan mandi sebelum subuh atau skurang-kurangnye sejam sbelum terbit matahari ni sejak awal Ramadhan 1432H baru2 ni...trsangat la brbeza dgn sbelum ni..ssungguhnye RAMADHAN kali ini byk mengubah diri CHe MaH..mengubah amalan hidup CHe MaH...di samping dapat pahala sunat mengerjakan SUNNAH RASULULLAH S.A.W..,CHe MaH rase badan CHe MaH segar dan ringan je..berat badan CHe MaH akhirnye dah turun sikit demi sikit...ALHAMDULILLAH..berkat amalan SUNNAH RASULULLAH S.A.W...bkn senang nk turun tau...ceronoknye bkn main lg tau..gif,gif,avatar,avatar,animated,animatedhehe..bronok-ronok..syukur sgt2..hehe..yela sbelum ni dh mcm2 cara CHe MaH buat...smuanye brubah bile CHe MaH trbaca dlm satu risalah yg dh lame CHe MaH simpan..agaknye dh xingat dah nk bace..nk jadikan cerita, CHe MaH mncari risalah utk dikongsikan brsama ank murid di sekolah..risalah yg brkaitan dgn motivasi dan agama..last2,trjumpa artikel pasal mandi seblum subuh ni...hehe..animated,gifTHANK YOU ALLAH..krn mmberi CHe MaH suatu ilham yg sgt berguna...hehe..walau bagaimnapun, CHe MaH prcaya kberkesanannye juga brgantung pd individu masing2...niat mestilah betul ye...jgn niat yg bukan2 sudah..hehe...smoga kita smua dpt mngamalkan SUNNAH RASULULLAH S.A.W...krn amalan yg slalu NABI kita amalkan tu ada baiknya utk kehidupan kita..ade rahsia disebaliknye..jadi same2 kita menghayati rahsia di sebalik SUNNAH NABI itu ye..TERBAEKKKKK!!!!gif,gif,avatar,avatar,animated,animated...hehe..selamat beramal..~
     sumber :
     Dara.com

    animated,gifTATA

    No comments:

    Post a Comment

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi

    SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi