Wednesday, June 4, 2014

MaKaNaN SeSuaI MaSa BeRPaNTaNG

Doaku untuk anakku



" Ya Allah peliharalah anak ini selama ia berada diatas muka bumi ini dan sihatkanlah dia, Engkaulah yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhan-Mu, penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah rupakanlah atau bentukkanlah dia dengan rupa yang baik, dan tetapkanlah ke dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada Rasul-Mu. Ya Allah, mudahkanlah perjalanan dalam kehidupannya,murahkanlah rezekinya.



Ya Allah jadikanlah dia sihat yang sempurna, berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah panjangkanlah umurnya, sihatkanlah badannya, dan baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad SAW, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam."

As salam semua..ari ni CM nk kongsi tentang makanan ape yg sesuai utk ibu2 yang dalam pantang..
Ape yg ditulis ni pom panduan utk CM nnt dh brsalin..
Da dpt sedikit ilmu x salah kte berkongsi kt blog ni..

1.IKAN

Click to get cool Animations for your MySpace profile

YANG DI LARANG



Ikan Masin


Ikan Kering

SEBAB

darah nifas jadi busuk dan cepat kering
melemahkan daya ketahanan fizikal dan mental

Click to get cool Animations for your MySpace profile


Ikan berbisa


Bawal Hitam

Terubuk


Duri


Pari


Sembilang


Parang


SEBAB

menyebabkan bisa dan bentan pada pintu rahim atau turun darah


Click to get cool Animations for your MySpace profile

Ikan yang gatal



Ikan Kembung



IkanTamban


Ikan Cencaru

Ikan Tongkol



Makanan Seafood

SEBAB

menyebabkan kegatalan kulit
menimbulkan reaksi alahan

Click to get cool Animations for your MySpace profile

YANG DI GALAKKAN



Ikan Haruan



Ikan Yu

SEBAB

memulihkan luka dalaman dan luaran
membanyakkan susu ibu




Click to get cool Animations for your MySpace profile

2.Sayuran,ulam-ulaman dan buah-buahan

YANG DI LARANG


 Sayuran yang menjalar,berangin dan sejuk


















Kacang Panjang













Click to get cool Animations for your MySpace profile

Buahan yang tajam dan minuman bergas serta sejuk















\














SEBAB

mengakibatkan sakit tulang dan sejuk otot serta lemah sendi(artristis dan rheumatisme)

Click to get cool Animations for your MySpace profile

YANG DIGALAKKAN




Ulam-ulaman (tapi x semua ulam-ulaman leh makan)


Halia,Serai,Kunyit,Lengkuas


Daun Kesum dan Bunga Kantan


Pucuk Mengkudu


Ulam Raja


Daun Kari


Daun Ruku


Daun Bebuas




Daun Pudina

SEBAB

mengandungi fiber,zat galian(mineral dan pelbagai vitamin (A,C dan E) dan bersifat anti oksidan.

Click to get cool Animations for your MySpace profile

3.Ayam dan Burung




YANG DIGALAKKAN



Ayam Hitam 

( first time dengar pasal ayam ni..xtau lak ade ayam hitam ni..huhu..ni asal usul dr Indonesia sbb tu xramai yg tau..huhu)

\\

Ni la rupe ayam hitam yang telah dilapah bulunya..isi dan kulitnya memang kaler hitam...







Ayam Selasih

(yang ni pom xtau..baru je tau ni..ade mcm2 jenis upenye ayam ni ye..huhu..mane nak cari ayam2 pelik cmni nnt..huhuhu)

Ayam-ayam ni hendaklah digaul dengan halia tua,madu dan garam kasar.Kemudian dikukus dan diambil patinya untuk mengembalikan ketahanan tubuh.

Ni beza antara ayam hitam dan ayam biasa.





Burung Puyuh 





Burung Merpati



Kalau x jumpa ayam hitam atau ayam selasih, cari je burung puyuh atau burung merpati ni..khasiatnya ialah leh melancarkan aliran darah dan mengatasi masalah sukar tidur pada waktu malam.

Ok la..punye la panjang lebat post kali ni,..al maklumlah cuti sekolah..duk umah je xde g mane2..tu yang ade mase leh update blog ni pjg lebar..laptop pom dah ok balik..alhmdulillah..semoga info dan maklumat pasal makanan utk ibu berpantang ni bermanfaat utk semua yang menbaca ye..insyaAllah..
smoga ibu-ibu kembali sihat dan bertenaga pas amalkan pemakanan seperti diatas ye..yang digalakkan sahaja ye..bkn yg dilarang..hehe..TATA


 Sumber

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi

SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi