Friday, March 25, 2011

MaSyuK SuDaH..hehe


Confidence Quotes from Dolliecrave.com




~ Alhamdulillah..akhirnye pnantian berakhir jua..tapi ape2 pom kne buat perancangan dr awal lg..simpan sket tuk tunang n kawen..emm..byr hutang lg..nnt nk beli kete, kne potong lg..aishhhh..tinggal brape jek..huhuhu...xpelaa..sy dh biase hidup sederhana..xprlu mewah2 pom..asal cukup kprluan mkn minum dan pakaian...syukur x terhingga..biarlah org nk ckp ape pom..I DON'T CARE!!...yg pnting sy bahagia dgn ape yg sy ade..ape yg sy buat..dn ape yg sy nak..lantak la org nk ckp ape pom..biarlah bersederhana dlm segala hal..itukan SUNNAH NABI...

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud:
“Tidak akan masuk syurga seseorang yang ada di dalam hatinya perasaan sombong walaupun sebesar zarah”. Seseorang lelaki berkata, Sesungguhnya seseorang itu suka pakaian dan kasutnya cantik. Baginda s.a.w. bersabda,”Sesungguhnya Allah itu Maha Indah dan Allah suka kepada keindahan”.

Huraian
1. Sifat sombong dan takbur adalah ditegah oleh Islam. Oleh itu umat Islam hendaklah menjauhinya demi menjaga kesejahteraan hidup.
2. Kita harus melakukan apa sahaja yang disukai demi keselesahan dirinya sendiri mahupun keluarga tetapi janganlah sampai melanggar batas syariat dan janganlah berniat untuk menunjuk-nunjuk atau bermegah-megah kepada orang lain kerana ia akan menimbulkan perasaan dengki dan benci orang lain yang mengakibatkan permusuhan.
3. Islam tidak melarang umatnya daripada mengutamakan keindahan dalam sesuatu perkara kerana keindahan itu adalah kesempurnaan yang boleh membangkitkan ketenangan.

Ape salahnye kite jdkn smua tu amalan dlm hidup kte..xprlula nk bermegah2 dgn rezeki yg dtgnya drp ALLAH..bukannye hak milik kte pom rezeki tu..smuanye HAK MUTLAK ALLAH..kte sbagai hambaNYA hanya menumpang kenikmatan itu sahaja..xmalu ke nk bangga dgn ssuatu yg bukan milik kte..smemangnye sgala yg ade didunia ni bkn milik kte..ALLAH yg ABADI..UKURLAH BAJU DI BADAN SENDIRI..xperlu nk menunjuk-nunjuk yg kte ni mewah,hebat,mampu atau seerti dgnnya..klu dh xmampu, buat je la mane yg trmampu..xprlu nak paksa2 atau xpuas hati dgn kelebihan org lain..xperlu jadi sprti BIAR PAPA ASAL BERGAYA..

~Sesi luahan emosi mkin mnjadi2..huhuhu~

eee..please laaaa...klu dh x puas hati dgn ape yg org lain ade, mknanye seolah-olah xpuas hati jugak la dgn nikmat yg Allah dh bg kt die..bertaubatla wahai manusia...jgnla busukkan hati tu..jgnlah berhasad dengki dgn org yg lebih drp kamu..sessungguhnya ALLAH amat murka kpd org yg sebegini..x reti2 nk brsyukur2..NAUZUBILLAH..~

~Pengalaman drp org yg dh brpengalaman juga patot di jadikan panduan..org yg lebih tua drp kte sbenanye byk pngalaman drp kte yg mcm "baby corn" ni..huhuhu..nasihat drp mereka prlu dititikberatkan..dgr ajelah..nak trime ke xnak tu korang punye pasal la..huhuhu..~

~Pd sy, slama ni sy amik iktibar drp pengalaman abah.ummi,abg2 dn kakak sy yg dh hadapi mcm2 pengalamn sblom sy hadapi..sy brsyukur ade mereka..krn mereka sy lebih brhati2 hadapi hidup ni..sy belajar ttg kehidupan drp mereka..dn sy menjadi seorg yg lebih baik drp sblum ni krn nasihat dn sokongan mereka..ape pom yg brlaku, merekala smua xkn sy belakangkan..sgala kputusan atau ape2 je, sy mntk nasihat drp mereka trlebih dahulu kerana sy tahu mereka pasti inginkn yg trbaik utk sy..sy tahu mereka pasti ingin memberi sehabis sumbangan nasihat n kritikan utk menjadikan kehidupan sy lebih baik pd masa akn dtg..sy sayang mereka..~
~I LOVE MY FAMILY VERY MUCHHH..WITHOUT THEM, I DON'T KNOW ABOUT LIFE..THANK YOU ALLAH BECAUSE YOU GIVE ME A WONDERFUL AND HAPPY FAMILY..(^_^) ~

sumber hadis :  http://ii.islam.gov.my/hadith/hadith1.asp?keyID=303

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi

SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi