Wednesday, August 17, 2011

AL-QuRaN KiTaBKu


 ~ SALAM NUZUL AL-QURAN 1432H DRP CHE MAH...smoga kita smua mndapat keberkatan amalan ibadah di bulan Ramadhan dgn membaca Al-Quran..ssungguhnye terasa kenikmatan dan kelazatan ayat2 dlm Al Quran bile membacenya dgn khusyuk dan niat kerana ALLAH..bace satu muka surat trase nk bace satu muka surat lg dan sterusnye..rase xpuas nk bace..gif,avatar,animatedceronok dan beronok-ronok la..hehe..cmne nk ckp..hehe..hanya mereka yg mmbace dgn khusyuk dn ingat pd Allah shj yg dpt merasainye..xprcaye? animated,gifcubela buat..hehe..CHe MaH ni pom xdela pndai bertaranum pom..hihi..animated,gifcube jgk nk belajar..tp perlahan2 la..hehe..bile bace Al Quran CHe MaH suke lagukan..supaya telinga kita yg mmbace dpt mendengarnye pom rs merdu je wlaupun org sekeliling ckp xmerdu pom...CHe MaH xkisah..bknnye niat nk suh diorg puji kite bace sungguh merdu ke ape..yg pnting niat kite krn ALLAH..krn nk dpt keredhaan ALLAH..kite yg mmbacenye rase nikmat tu..animated,gifTHANK YOU ALLAH krn mmberi peluang kepadaku untuk mmbace ayat2 MU dgn hati yg khusyuk pd MU..tetapkanlah imanku pdMU..aminn..~

~ Semalam kt skolah CHe MaH ade ceramah pasal NUZUL AL-QURAN..ustaz tu ckp salah satu sebab AL-QURAN diturunkan adalah kerana ingin mengubah akhlak manusia pd zaman jahiliyah..ms zaman jahiliyah dulu kan femes dgn tanam ank prempuan hidup2 dan mcm2 lg sikap2 dan akhlak yg buruk mereka..jadi tu la salah satu sebabnye AL QURAN  diturunkan adalah utk PERADABAN MANUSIA..tapi kalau kite tgk skrg ni akhlak manusia skrg ni lagi teruk drp akhlak manusia pd zaman jahiliyah dulu..tol x? gif,avatar,animated,emotionyela..ank2 dibuang mcm tu je, dlm tong sampah, lubang tndas, longkang...animated,gifMASYA ALLAHHHH...animated,gifWHAT THE HELL???pe nak jadi dgn diorg ni??gif,avatar,animated Manusia zaman jahiliyah pom xdela seteruk diorg tu..huhu..terlalu sedih dan terkilan bile tgk bayi2 yg xberdosa dibuang mcm tu je..huhuhu..animated,gifksian kt bayi2 tu..yg membuat dosa tu bukan manusia, bukan jgk binatang...gif,avatar,animatedtp lebih kepada..ntah..xtahu istilah ape..yela..binatang pom sayangkn ank die..diorg tu lebih drp binatang kot..huhu..geram yg amatttt...gif,avatar,animatedhuhuhu..gif,avatar,animatedmaafkan CHe MaH sbb trkasar bahasa lak kt sini..gif,avatar,animatedhuhu..ok la..gif,avatar,animatedJOM KITA SELAMI APA ITU NUZUL AL QURAN DGN LEBIH LANJUT...CHe MaH amik mklumat ni drp blog.azhad thanks to blog azhad..gif,avatar,animated=)~


~Peristiwa Nuzul al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadhan, tahun ke 41 daripada keputeraan Nabi Muhammad SAW. Perkataan ‘Nuzul’ bererti turun atau berpindah dari atas ke bawah. Bila disebut bahawa al-Quran adalah mukjizat terbesar Nabi Muhammad SAW maka ianya memberi makna terlalu besar kepada umat Islam terutamanya yang serius memikirkan rahsia al-Quran.




‘Al-Quran’ bererti bacaan atau himpunan. Di dalamnya terhimpun ayat yang menjelaskan pelbagai perkara meliputi soal tauhid, ibadat, jinayat, muamalat, sains, teknologi dan sebagainya. Kalimah al-Quran, sering dicantumkan dengan rangkai kata ‘al-Quran mukjizat akhir zaman’ atau ‘al-Quran yang mempunyai mukjizat’. Malah inilah sebenarnya kelebihan al-Quran tidak ada satu perkara pun yang dicuaikan atau tertinggal di dalam al-Quran. Dengan lain perkataan segalanya terdapat di dalam al-Quran.

 

Firman Allah:

Dan tidak seekor pun binatang yang melata di bumi, dan tidak seekor pun burung yang terbang dengan kedua sayapnya, melainkan mereka umat-umat seperti kamu. Tiada Kami tinggalkan sesuatu pun di dalam kitab Al-Quran ini; kemudian mereka semuanya akan dihimpunkan kepada Tuhan mereka (untuk dihisab dan menerima balasan).
(Al-An’am:38)

Al-Quran adalah hidayah, rahmat, syifa, nur, furqan dan pemberi penjelasan bagi manusia. Segala isi kandungan al-Quran itu benar. Al-Quran juga dikenali sebagai Al-Nur bererti cahaya yang menerangi, al-Furqan bererti yang dapat membezakan di antara yang hak dan batil dan al-Zikr pula bermaksud yang memberi peringatan.

Dalam sejarah kehidupan Nabi Muhammad SAW ayat al-Quran yang mula-mula diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad SAW melalui perantaraan malaikat Jibrail ialah lima ayat pertama daripada surah Al-‘Alaq. maksudnya:

Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhan mu yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhan mu Yang Maha Pemurah, -Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, -Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.
(Al-‘Alaq:1-5)

Ditulis oleh Dr Samsu Adabi Mamat, Jabatan Pengajian Arab dan Tamadun Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Sumber: Jakim

~Setakat itu dulu ye..JOM KITA BACA AL QURAN YE..gif,avatar,animatedsatu huruf dibace dlm bulan ramadhan ni, ALLAH bg 10 kali ganda..hehe..pahala amalan sunat yg dilakukan pd bulan Ramadhan sprti pahala amalan wajib..wowww...gif,avatar,animatedhehe..jadi jom same2 kite prbanyakkn amal ibadah dlm ramadhan kali ini sblum ianya berlabuh xlame lg..huhuhu..anggaplah ramadhan ini adalah ramadhan terakhir buat kita supaye kite brsungguh2 berbuat amal ibadah kpd ALLAH..insyaALLAH.. mungkihkah smpat lg menyambut ramadhan thn dpn??cube tnye diri anda sndiri..pikir2 kan lah..selamat beramal..ok..wassalam..~


TATAanimated,gif

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi

SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi