Saturday, August 20, 2011

2011 : KURSUS DASAR 1 MURID 1 SUKAN


~ As salam..post kali ini tentang kursus yg CM hadiri anjuran SK Tg Belanja ~

1 MURID 1 SUKAN??



ape tu?? mule2 dapat makluman pasal ni mmg menarik namenye..hehe..
xlain x bukan msti lah ade kaitan dgn 1 MALAYSIA..semestinye..
first impression pasal 1M1S ni, CM jangkakan murid-murid akan melibatkan diri dalam setiap jenis sukan yang ade kt skolah..dan pastinya melibatkan semua kaum dalam sukan..
itu mule2 jangkaan la..
sebb tu kursus ni diadakan..
supaya smua guru dapat pendedahan mngenai dasar baru ni..

Bagi guru-guru lama, diorang ade yg merungut sbb ade perubahan dlm rutin harian mereka..
sape2 pom akan merungut dan mnyatakan semua ini "propaganda kerajaan"..semua ini "membebankan"..
bagi CM, biarlah org nk ckp ape pom, 
biar lah mereka punye suara hati dan pendapat masing2..
pada mulenye pom CM sndiri mcm rase perlu ke dasar cmni..huhu..
tapi bile pikir balik, anggapla smua ni TRANSFORMASI KE ARAH MEWUJUDKAN NEGARA MAJU..
kalau kita tak berubah drp takuk yg lame..
asyik buat benda yg same je, 
sampai bile2 pom kte xdpt membangun dan maju mcm negara lain..
ape yg perlu diingatkan 
PNDIDIKAN ITU MEMERLUKAN PERUBAHAN..
PEMBELAJARAN ITU SEPANJANG HAYAT..

Sebagai seorang guru, CM akur dgn sgala dasar baru yg dilaksanakan dan anggap smua tu adelah usaha kerajaan ke arah mencapai hasrat NEGARA menjadi sebuah NEGARA MAJU..
nak tak nak , kte kne berubah dari semasa ke semasa..
demi anak bangsa dan agama..


Allah tidak akan mengubah nasib kaum seseorang, kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa yang ada di dalam diri mereka.

(Q.S Ar-Ra’d 13 : 11)

Untuk lebih lanjut pasal dasar 1M1S , jom kte tengok sumber2 inspirasi yg CM peroleh drp google..


sumber inspirasi : cikgushamsudin


Program 1 Murid 1 Sukan merupakan satu dasar yang agak baru kepada dunia pendidikan pada tahun 2012. Kebanyakkan sekolah telah memulakan program ini dengan pelbagai cara dan kaedah. Untuk melakukan rujukan dan panduan, disertakan di bawah ialah maklumat berkaitan 1M1S.







Modul untuk sekolah rendah (sila klik mengikut jenis permainan di bawah) :

1. Badminton
2. Bola baling
3. Bola jaring
4. Bola keranjang
5. Bola sepak
6. Bola tampar
7. Hoki
8. Olahraga
9. Pingpong
10. Sepak takraw



Lagu 1M 1S :

Semarakkan 1 Murid 1 Sukan
Bersatu Kita Wujudkan Perpaduan
Tingkatkan Kecemerlangan 1 Bangsa Malaysia

Berdisplin Bersukan Meningkatkan Imej Negara
Melahirkan Bangsa Sihat 1 Malaysia
Demi Mencapai Wawasan Negara

Semarakkan 1 Murid 1 Sukan
Menjadi Contoh Pelajar Terbilang
Peningkatan Ilmu Dan Beramal
1 Murid 1 Sukan Terus Cemerlang

Amalkan Semangat Kesukanan
Tingkatkan Mutu Sukan Malaysia
Semangat Setiakawan Amalan Kita
Semoga Rakyat Makmur Sejahtera Malaysia

Berdisplin Bersukan Meningkatkan Imej Negara
Melahirkan Bangsa Sihat 1 Malaysia
Demi Mencapai Wawasan Negara

Semarakkan 1 Murid 1 Sukan
Menjadi Contoh Pelajar Terbilang
Peningkatan Ilmu Dan Beramal
1 Murid 1 Sukan Terus Cemerlang
Kita Jayakan









So, harapan CM smoga dasar ini dapat melahirkan murid-murid yang cergas dan cerdas..
walaupom murid xbrjaya mnjadi tokoh kokurikulum,namun sdikit sbyk drp dasar ini, murid dapat ilmu pengetahuan ttg cara pelaksanaan setiap permainan atau sukan yg mereka sertai..
smoga bermnfaat utk mereka dan semua guru..
Badan murid yg sihat akan lahirkan murid yang cemerlang..in sya Allah..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi

SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi