Daisypath Graduation tickers

Wednesday, March 14, 2012

EveNinG PRiMRoSe OiL (EPO)

 ~ As salam..ari ni CM nk kongsi info pasal EPO bg yg tak tahu lg pasal ni ye..CM dh mula amik EPO ni sbb atas nasihat org2 trtentu yg amik berat pasal CM..yela..klu dh mcm2 usaha dibuat sblum ni x mnjadi kne mencuba lg slagi kita trdaya..jadi kali ni CM cuba amalkan EPO lak..insyaAllah..moga2 ianya dapat selesaikan masalah yg dihadapi slama ni..dengan izin Allah jua..~

Apakah itu EPO??

EPO adalah nama singkatan bagi Evening Primrose Oil..

Evening Primrose Oil (EPO) berkualiti untuk kesihatan dan kecantikan. Sejenis bunga liar berwarna kuning, digunakan sebagai bahan kesihatan sejak dulu lagi. EPO yang diperah daripada biji, kaya dengan Asid Gamma – Linolenik (GLA), sejenis asid lemak diperlukan kulit.



EPO menyediakan omega penting 6 asid lemak yang dikenali sebagai asid gamma-linolenik (GLA). Omega 6 asid lemak adalah nutrien penting yang diperlukan oleh manusia sebagai sebahagian daripada proses metabolik badan. Kebanyakan orang tidak boleh menghasilkan kuantiti yang mencukupi GLA dari diet untuk kesihatan optimum kerana batasan genetik, kekurangan nutrien atau tersumbat oleh faktor-faktor lain diet.  


EPO juga adalah satu sumber omega-6 asid asid lemak gamma-linolenik (GLA) dan asid linoleik (LA).Omega-6 asid lemak dan bahan-bahan yang diperbuat daripada mereka, adalah komponen sel-sel saraf, semua membran sel dan bahan-bahan seperti hormon yang dikenali sebagai prostaglandin. Prostaglandin mempunyai pelbagai tindakan seperti hormon tempatan, yang termasuk peraturan keradangan tisu. Syarat yang melibatkan radang, seperti ekzema, boleh mendapat manfaat daripada suplemen dengan asid lemak omega-6.


Tahap rendah daripada GLA telah dijumpai dalam wanita dengan sindrom prahaid (PMS). Kekurangan asid lemak yang penting boleh membawa kepada lebihan prolaktin hormon wanita yang bertanggungjawab untuk banyak gejala PMS. Menambahkan dengan EPO meningkatkan prostaglandin dikenali sebagai PGE1, yang boleh membantu dengan gejala PMS.

Ketua Saintis Efamol Limited, Peter Clough, berkata antara petanda kekurangan EFA adalah kekeringan kulit, kehilangan air melalui kulit yang tinggi, penyembuhan luka yang perlahan dan lemah dalam melawan jangkitan kulit.

“Selain EFA dan LA, asid Gamma-Linoleik (GLA) penting untuk kulit. Bagaimanapun kulit adalah satu-satunya organ yang tidak dapat menghasilkan GLA. Bahan kimia yang kuat dan terkena pada kulit menyingkirkan lemak seperti LA dan GLA daripada permukaan dan merosakkan lapisan di bawahnya.

Bagi masalah lebih teruk, ia boleh berkembang menjadi masalah yang dipanggil ekzema yang biasanya bermula di tangan dan merebak ke bahagian lain apabila terdedah kepada agen tertentu. Masalah ini boleh berkembang menjadi dermatitis yang kronik dengan kejadian rekahan kulit yang besar dan jangkitan kuman.

“LA dan GLA adalah asid lemak yang ditemui dalam minyak Evening Primrose Oil (EPO). GLA menjadi semakin penting untuk kesihatan kulit kerana perubahan diet dan gaya hidup. Evening Primrose Oil EPO juga membantu masalah ekzema atopik dan ruam lampin yang dialami bayi,” katanya.

Beliau berkata, berdasarkan kajian, menyapu GLA pada kulit mengurangkan kehilangan lembapan, meningkatkan kelembutan kulit dan mengekang kehilangan air daripada kulit.



“Evening Primrose Oil EPO, meningkatkan lembapan kulit sebanyak 13.9 peratus, menyekat kehilangan lembapan 10.2 peratus, ketegangan 19.2 peratus, keletihan 22.2 peratus, kelembutan 3 peratus dan keanjalan 3.5 peratus. Evening Primrose Oil EPO boleh memperbaiki dan mengekalkan kerosakan kulit disebabkan penggunaan sabun pencuci dan lain-lain seperti radiasi matahari, bahan kimia, kosmetik, pendingin udara dan asap rokok,” katanya.

Komponen utama minyak walnut adalah asid alinoleik (ALA),sementara asid lemak yang terdapat dalam ikan berlemak dan dan minyak ikan adalah EPA dan DHA.Manakala minyak sayuran pula mempunyai kadar asid lemak omega 6 yang tinggi saperti minyak jagong dan minyak soya yang mengandungi kadar asid linoleik(LA) yang banyak.

Dalam tubuh manusia,ALA juga boleh di tukarkan kepada EPA dan DHA.Walau bagaimana pun,proses penukaran ini kurang berkesan pada bayi dan orang tua.

 Antara kebaikan asid lemak omega-3 (EPA & DHA) kepada kesihatan manusia, selain mengurangkan risiko penyakit barah dan jantung adalah:-


  • Meningkatkan tahap penglihatan dan sistem saraf pusat bagi fetus dan bayi
  • Menggalakkan kecerdasan fikiran
  • Melambatkan proses penuaan dan penyakit autoimmum yang berkaitan dengan usia
  • Mengurangkan simptom psoriasis (sejenis penyakit kulit yang kronik)
  • Memulihkan radang seterusnya mengurangkan risiko artheroskleriosis
  • Mengurangkan kadar bengkak pada sendi bagi pesakit rheumatoid arthritis
  • Mengurangkan kadar kematian bagi pesakit buah pinggang
  • Mengurangkan tahap mikroalbuminuria bagi pesakit kencing manis yang bergantung pada insulin
  • Meningkatkan fleksibiliti membran dan menggalakkan fungsi biologi

Kebaikan Minyak EPO berkualiti untuk kesihatan dan kecantikkan:
  • Membantu mengawalatur kitaran haid
  • Melegakan Sindrom Sebelum Haid (PMS)-iritasi, sakit kepala, sakit payudara, kesenakkan dan kekejangan perut
  • Mengurangkan simptom putus haid-panas badan, peluh sejuk kemurungan dan kekeringan faraj
  • Menggalakkan kulit yang sihat, muda berseri -bermanafaat kepada kulit yang kering, tua atau berminyak.
  • Melegakan ekzema dan alergi kulit
  • Memperbaiki rambut yang kering dan rosak serta melegakan kilit kepala yang gatal
  • Menguatkan kuku yang mengelupas atau mudah patah

Terdapat mcm2 jenis brand EPO kt pasaran..antaranya..

1.EPO Kordel



EPO kordel ditambah E200 adalah cara yang ideal untuk mendapatkan asid lemak yang penting ini.EPO kordel menyediakan faedah gabungan EPO dan vitamin E semulajadi untuk menggalakkan kulit yang sihat dan mengurangkan gejala-gejala sebelum kedatangan haid dan juga menopous.


 2. Blackmores EPO 500



Evening Primrose Oil Blackmores membekalkan sumber yang kaya semula jadi asid omega-6 lemak gamma-linolenik (GLA). Tahap rendah GLA telah didapati dalam orang dewasa dan kanak-kanak dengan ekzema atopik dan dermatitis atopik, serta wanita dengan sindrom premenstrual.


3.HPA EPO softgel




4.Eurobio EPO

setakat ni..brand ini yg CM cuba..insyaAllah..klu brkesan leh cuba brand lain lak..


Eurobio ® Evening Primrose Oil 1000mg adalah minyak semulajadi yang diekstrak daripada biji primrose, bunga liar berwarna kuning kecil yang dijumpai di Amerika Utara dan Eropah.
 
EPO adalah sumber semulajadi yang kaya, dan aktif Asid Gamma-Linolenik (GLA), yang dimiliki oleh keluarga Omega-6 asid lemak perlu.

GLA akan ditukarkan oleh badan kepada prostaglandin bermanfaat PGE1, bahan seperti hormon yang memainkan peranan dalam pelbagai fungsi tubuh, termasuk peraturan mood, pengecutan otot dan anti-keradangan.


5. Nutra-Life Evening Primrose Oil 



Kapsul nutra-Life Evening Primrose Oil 1000mg membantu mengekalkan peredaran yang sihat dan pengurusan keadaan kulit radang termasuk ekzema atopik, PMS dan gejala menopaus.

EPO merupakan sumber semulajadi yang istimewa Omega 6 asid lemak, termasuk Asid Linoleic dan GLA (Gamma Linolenik Asid.

Produk Nutra-Life adalah sesuai untuk kedua-dua lelaki, wanita dan kanak-kanak.


6.BIO-Life EPO


7.Efamol EPO
Efamol ® EPO diekstrak daripada biji benih loji Evening Primrose yang ditanam untuk kegunaan di Efamol ® kapsul. Efamol ® EPO dikekalkan dalam keadaan yang sama kerana ia berlaku dalam benih, kuning yang jelas, minyak asli dengan tanpa bahan tambahan, pewarna atau perisa tetapi dengan selaras Gamma Linolenik Asid (GLA) kandungan dari kelompok kepada kelompok.
~ setiap jenis EPO ada kebaikan masing2 dan harga yg brbeza..trpulanglah pd individu utk memilih mana yg trbaik utk diri masing2..~

Kita hanya mampu berusaha...
yang menyembuhkan sgala penyakit hanya ALLAH s.w.t
kerana yang memberi sakit itu ALLAH dan penawarnya daripada ALLAH jua...

ubat itu hanyalah asbab kepada penyembuhan sakit kita...
semuanya berlaku dengan izin ALLAH...(^_^)

semoga segala usaha diberkati Allah seiring dgn NIAT untuk menjaga kesihatan diri demi menjalankan kewajipan sebagai hambaNYA..insyaAllah..

 sumber :

5 comments:

  1. salam...supplement ni oleh makan tak bila kita period ? saya baru je amalkan supplemant nih..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yg tu sy xpasti lak..sy dh cube gune suplement ni,bkn xsesuai dgn sy..huhu

      Delete
  2. Jemput singgah blog izan sembang2 sihat n tambah pendapatan..
    http://prettyiz.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. banyak brand yg ada EPO ni..erm..bergantung pd kita utk memilihnya yg terbaik utk kita..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi

SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi