Sunday, January 6, 2013

B2B (PanTanG LaRanG)



As salam..post kali ni CM nak kongsi ilmu drp blog nurazizahyahaya.. 
thanks kak azizah ats prkongsian ilmu ni..
bagi diri CM sndiri pantang larang org2 tua2 dulu ade kebaikannye tersendiri..
Jadi x salah kalau kte nak ikut atau pom tidak..
kalau kite rase sesuai dan kte mampu ikut pantang larang tersebut teruskanlah..
kalau rase was-was atau keliru leh tanye org tua kte sndiri atau org2 tertentu untuk memastikan kesahihan pantang larang tersebut ye..
kadang2 seronok jgk bace pasal pantang larang ni sbb nye org2 tua dulu terlalu prihatin menjaga dan menitik beratkan keserian dan kebaikan utk bakal2 pengantin..
smua pantang larang mesti ade hikmah tersendiri yg kte sndiri leh nilai dan pikir kan..hehe..
kpd B2B tidak kira lelaki atau perempuan..jom kte bace dan hayati bersama..hehe




Pantang Larang Bakal Pengantin



  • Jangan makan nasi dengan gulai berkuah beberapa bulan sebelum naik pelamin bagi mengelakkan perut buncit. (emm..setakat ni CM dah lame xmakan nasi nga lauk berkuah...hehe..)

TAK BOLEH





  • Elakkan makan ulam yang berbau busuk seperti petai dan jering..( naseb baik CM xmakan smua ni..hihi)

TAK BOLEH





  • Elakkan minum air berkarbonat kerana ia mempunyai gula dan gas yang tinggi dan boleh menyebabkan kencing manis..(yg ni mmg CM kurangkan sbbnye minuman dlm tin pom mmg ade byk GULA..kadang2 minum jgk tp mase dlm bas la..biasenye CM minum utk elakkan angin dlm perut..mmg xleh minum lgsung la buat mase skrg ye..)

  • Kurangkan makan makanan yang manis kerana jika terkena kencing manis, lelaki tersebut menghadapi masalah berat ketika bersama..( bg CM makanan manis mmg xelok utk kesihatan..kalau nak makan jgk, makan sket je la ye..jarakkan pengambilan makanan manis ni..dalam masakan hari2 pom kne kurangkan manis sbb MANIS adalah salah satu punca penyakit dalam badan kte...huhu)
TAK BOLEH



  • Kawal makan iaitu sekali makan setiap hari (mengikut sesetengah adat) ( mmg tgh amalkan skrg..alhmdulillah)



  • Elakkan terlalu banyak makan makanan laut kerana ia mengandungi banyak toksik... (CM mmg jarang makan seafood sbb masalah resdung..pasni mmg xleh makan lgsung la..huhu)
TAK BOLEH



  • Amalkan makan telur ayam kampung 2 kali seminggu yang dicampur madu dan lada hitam yang ditumbuk untuk menambah tenaga.(yg ni..OH MAI...susah sket kot...huhu..kne kuatkan smangat nk amalkn petua ni..)
PERLU
+
+



  • Bagi mereka yang banyak angin, minum air halia utk membuang angin..(yg ni in sya Allah CM leh la amalkan..)
PERLU



  • Elakkan minum air soya kerana ia sejuk dan tidak elok untuk alat kelamin.(susu soya jgk minuman yg sejuk xelok utk sistem pembiakan wanita dan lelaki..)
TAK BOLEH



  • Elakkan minum minuman keras dan merokok. (smua org tahu untuk umat Islam minuman keras mmg diharamkan ye..rokok tu pom kategori memudaratkan kesihatan jgk..arap2 en tunang berjaya dalam misinye..in sya Allah..amin)
TAK BOLEH


  • Amalkan makan jamu supaya malam pengantin tidak mengecewakan. (CM mmg amal makan jamu sejak drp remaja lagi untuk mengatur sistem kitaran haid kte..)
PERLU


  • Jangan makan sebebas-bebasnya kerana ketika ini sistem dalaman tidak stabil..(yes..sudah semestinye..)

  • Elakkan makan dan minum seperti sayur bersifat sejuk seperti kangkung, bayam, timun, jambu batu dan air kelapa agar muka nampak segar. (CM suke jgk minum air kelapa tapi sbenarnye makanan atau minuman yg sejuk2 mmg xelok utk sistem pembiakan kte..huhu..kena la mkn sayur dan buah lain.. ) 
TAK BOLEH
TAK BOLEH
TAK BOLEH
TAK BOLEH



  • Jangan makan kepala ayam nanti mengantuk masa bersanding (OH MAI..xsangka lak ade jgk org mkn kepala ayam..CM mmg tolak ketepi la smua ni...ishhhh )
TAK BOLEH


  • Jangan makan bersulam air kerana dikhuatiri menyebabkan perut menjadi buncit..( yg ni pom xelok ye..mmg betol perut leh jadi buncit..huhu)

  • Jangan bercermin terutama selepas maghrib ke atas bagi mengelak diri dari perkara sihir...(oo..yeke..kalau cmtu leh la amalkan..)
TAK BOLEH

  • Dilarang memandang cermin ketika disolek oleh juruandam kerana dikhuatiri hilang seri..         (oo cmtu ke..kalau gitu xboleh pandang cermin la ek pas disolek nnt...tgk la cmne..huhu)

TAK BOLEH


  • Dilarang membuang alis kerana perbuatan tersebut akan menghilangkan seri wajah buat pengantin lelaki.......( emm ni utk en tunang..hehe)

  • Elakkan terkena cahaya matahari kerana dikhuatiri hitam dan tidak berseri pada hari perkahwinan..(akan diusahakan..tapi kalau cahaya matahari waktu pagi ade vitamin..emm..)
TAK BOLEH


  • Jangan bercelak serta memotong rambut seminggu sebelum ijabkabul.. (oo..yeke..nasib baik la lambat lagi nak nikah ni..dlm 8 bulan lg la..huhu..sempat lah CM design rambut utk en bakal suami..hihi)
TAK BOLEH


  • Jangan cukur kening ditakuti akan menghilangkan seri muka.(yg ni mmg dilarang dalam Islam..mane leh cukur2 ni..tu dah kire mngubah ciptaan Allah..huhu..)
TAK BOLEH


  • Jangan keluar dengan pasangan selama 40 hari sebelum diijabkabul untuk mengelakkan tohmahan masyarakat. Selain itu ia bertujuan untuk mengawal nafsu dan menimbulkan perasaan rindu dendam.Perasaan yang timbul akan membuatkan wajah pengantin lebih berseri.( emm..naseb baik CM dan en tunang berjauhan..xleh jumpe la waktu dah nk hampir nikah..huhu)

TAK BOLEH


  • Elakkan keluar rumah tanpa tujuan kerana angan-angan yang tinggi menjelang perkahwinan dikhuatiri bakal pengantin mengalami kemalangan jika berada di luar.. (kuar rumah utk benda penting2 je..hehe)

  • Jangan bebas keluar ke mana-mana kerana takut di santau oleh mereka yang mempunyai niat yang tidak baik.. (yg ni mmg la xelok sbb x manis dipandang org..yela..asik2 berkepit 24 jam..org tgk pom menyampah..jd jgn la buat benda2 yg leh timbulkan fitnah dan sakit mata org memandang...huhu)
TAK BOLEH


  • Jangan tidur di rumah orang kerana takut terkena ilmu yang tidak baik. Ia juga untuk menjaga nama baik keluarga..(yg ni sememangnye xelok..al mklumlah dalam ikatan pertunangan dan da nk kawen kan..kot2 ade yg xsuke dgn kita dan pasangan..ade la mcm2 yg akan berlaku..jd seeloknye elakkan lah tido umah org lain xkire la sedara sndiri atau kluarga trdekat..arap2 xdela brlaku cmtu kt diri CM..Ya Allah slamatkan lah hubungan kami selamanye...huhu)

  • Jangan terlalu terdedah kepada keluarga lelaki (simpan diri).. (kalau boleh elakkan lah kerap bertemu dgn kluarga en tunang..tapi alhamdulillah CM jarang jumpe dgn kluarga en tunang sebab jarak yg jauh...)

  • Jangan berembun atau keluar malam bagi mengelakkan unsur jahat..(malam2 mmg xelok kuar..melainkan brsama muhrim dan yg sah sahaja..)
TAK BOLEH



  •  Elakkan mandi malam kerana tidak elok untuk sendi-sendi.. (oo yeke..kadang2 mandi jgk sbb lewat mandi..hehe..pasni kena mandi sebelum maghrib la kan,..)
TAK BOLEH




  • Jangan membuang air kecil dan air besar serentak di dalam air contohnya dalam sungai atau kolah kerana ia boleh melemahkan organ seks..(masyaAllah...nauzubillah )

  • Kaum lelaki elakkan memakai seluar dalam yg ketat pada waktu malam dan tidur meniarap kerana tidak bagus untuk organ seks kerana darah tidak mengalir. ( emm..ni nasihat utk en tunang..baik pakai boxer atau sluar yg longgar ye..hehe..opsss)
PERLU



  • Tiga bulan sebelum berkahwin, mula membuat urutan supaya pengantin mempunyai tenaga....       ( emm.nampaknye CM kne jgk p spa ni..biase CM p spa pom utk urutan muka dan facial je..yg urut2 bdn ni tak pernah lak..kenela cube nnt..)
PERLU


  •  Jangan memuaskan nafsu dengan cara sendiri..(emm..maksudnye onani ke?? ish ish..nauzubillah..)

  • Cukupkan waktu tidur tujuh hingga lapan jam sehari.. (emm..yg ni mesti kene cukup tido..barulah badan sihat dan tidak gemuk..hehe)

PERLU



  • Banyakkan baca surah-surah dan doa2 bagi mengelakkan gangguan syaitan. Sentiasa mengingati Allah.. ( same2 kte amalkan k..)
sumber inspirasi : mysaffiyah
Hasil penulisan dari Dato’ Hj. Ismail Kamus dan diakuhir buku tersebut ada beliau memberi petua untuk menghindar jin, syaitan dan sihir. Aku ingin berkongsi bersama:
  1. Sentiasa berzikir kepada Allah
  2. Apabila menuang air panas, sebutlah nama Allah atau membaca “Isti’azah” atau membaca “Basmalah”. Dua lafaz ini adalah amat penting dalam kehidupan setiap Muslim lelaki atau wanita. Ia hendaklah diamalkan sepanjang masa walaupun wanita itu dalam keadaan uzur syarie (period).
  3. Jangan menuang air panas dalam tandas kerana tandas adalah tempat jin syaitan. Begitu juga ke dalam lubang.
  4. Apabila masuk ke bilik gelap, sebutlah “Basmalah”.
  5. Apabila membaling sesuatu yang berat ke bumi, sebutlah “Basmalah”.
  6. Apabila terjun dari tempat tinggi, seubutlah “Basmalah”.
  7. Jangan kencing ke dalam lubang, kerana ia tempat tinggal jin
  8. Jangan tidur seorang diri. Jika terpaksa tidur seorang diri, maka hendaklah berwuduk dan membaca zikir tidur.
  9. Jangan menyakiti anjing atau kucing.
  10. Jangan membunuh ular yang berada di rumah. Hendaklah diberi amaran selama tiga hari.
  11. Jangan berjalan seorang diri di padang pasir atau hutan belantara.
  12. Mengamal bacaan surah-surah pilihan seperti surah al-Ikhlas, surah al-Falaq, suran al-Nas dan ayat Kursi.
  13. Hidupkan suasana al_quran di dalam rumah.
  14. Menyebut zikir (لا إله إلا الله) seratus kali setiap hari. Dalam hadis diceritakan bahawa sesiapa yang membaca seratus kali:
    “Tiada tuhan selain Allah. Allah yang esa tiada sekutu bagi-Nya. Bagi-Nya kerajaan dan segala pujian. Dan Dia berkuasa atas tiap-tiap sesuatu”. maka antara fadilatnya ialah dipelihara daripaa syaitan pada hari itu. (Hadis Riwayat Bukhari).
  15. Sentiasa membaca ayat-ayat yang mengandungi makna bagi membatalkan sihir seperti surah al-A’raf (118 – 119) dan surah Taha (69).
  16. Makan ubat tertentu seperti tamar (kurma). Sabda Nabi s.a.w yang bermaksud: “Sesiapa yang makan setiap pagi buah tamar ‘Ajwah maka tidak akan memudaratkannya oleh racun dan sihir pada hari itu hingga malam hari” (Mafhum hadis riwayat Bukhari).
Aisha r.a menceritakan bahawa Nabi s.a.w apabila mengadu sakit, baginda s.a.w akan membaca ke atas dirinya surah al-Falaq dan surah al-Nas kemudian membuskannya. (Mafhum hadis riwayat Muslim).

Isti'azah
Surah Al-Ikhlas

بسم الله الرحمن الرحيم

Maksudnya: “Katakanlah (wahai Muhammad): “(Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa;” “Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat;” “Ia tiada beranak, dan Ia pula tidak diperanakkan;” “Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya”.
Surah Al-Falaq

بسم الله الرحمن الرحيم

Maksudnya: “Katakanlah (wahai Muhammad); “Aku berlindung kepada (Allah) Tuhan yang menciptakan sekalian makhluk, Dari bencana makhluk-makhluk yang Ia ciptakan; Dan dari bahaya gelap apabila ia masuk; Dan dari kejahatan makhluk-makhluk yang menghembus-hembus pada simpulan-simpulan (dan ikatan-ikatan); Dan dari kejahatan orang yang dengki apabila ia melakukan dengkinya”.
Surah Al-Nas

بسم الله الرحمن الرحيم

Maksudnya: “Katakanlah (wahai Muhammad): “Aku berlindung kepada (Allah) Pemulihara sekalian manusia. Yang Menguasai sekalian manusia, Tuhan yang berhak disembah oleh sekalian manusia, Dari kejahatan pembisik penghasut yang timbul tenggelam, – Yang melemparkan bisikan dan hasutannya ke dalam hati manusia, – (Iaitu pembisik dan penghasut) dari kalangan jin dan manusia”.
Ayatul Kursi

بسم الله الرحمن الرحيم

Maksudnya: “Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)”

Surah A’raf (7:118 – 119)

بسم الله الرحمن الرحيم

Maksudnya: “Maka sabitlah kebenaran (mukjizat Nabi Musa), dan batalah (sihir) yang mereka telah lakukan. Oleh itu, kalahlah Firaun dan Ketua-ketua kaumnya di situ dan kembalilah mereka dengan keadaan yang hina.”

Surah Taha (20:69)

بسم الله الرحمن الرحيم

Maksudnya: “Dan campakkanlah apa yang ada di tangan kananmu, nescaya ia menelan segala (benda-benda sihir) yang mereka lakukan, kerana sesungguhnya apa yang mereka lakukan itu hanyalah tipu daya ahli sihir; sedang ahli sihir itu tidak akan beroleh kejayaan, di mana sahaja ia berada”.

same2 kite amalkan ye..

  • belajar ilmu rumahtangga daripada orang yang berpengalaman dan sudah berkahwin tentang rahsia memikat isteri supaya rumahtangga aman dan damai. ( same2 kite amalkan...hehe..kena beli buku nampak gayenye..)
PERLU
                                          
  PERLU



  • Sebelum menjadi pengantin, katil kelamin tidak boleh ditiduri oleh pengantin kerana tidak manis. 



  •  Bilik lelaki atau wanita jangan dikosongkan. Mesti ada orang atau ahli keluarga terdekat tidur di dalam bagi mengelak dari dikhianati orang lain..( in sya Allah..akan dipastikan..)

  • Selepas nikah mesti ada peneman tidur sebelum bersama. Ia bertujuan untuk menghangatkan lagi kemesraan.(oo..camtu ke..hehe..peneman tido??)

  •  Jika telah nikah gantung tidak boleh bersama.. (yg ni mmg betol sbb nak elak fitnah org..)

  • Jangan buat kerja yang berat. Bila pengantin membuat kerja berat, dia akan berasa penat dan mudah mengalami gangguan emosi.. ( yg ni kena lah hati2 sbb CM slalu balik kmpung msti kena angkat banyak brg..so, kne la bawak balik sket je brg utk elakkan angkat berat2..huhu..)
TAK BOLEH


  • Jaga pertuturan agar tidak menimbulkan rasa sakit hati.. (mulut kena jaga sbb kerana mulut badan boleh binasa..so, jagalah pertuturan kite supaya tak sakitkan hati sape2..huhu)
TAK BOLEH





  • Kedua pengantin dilarang bercakap ketika bersanding kerana kurang manis dipandang tetamu..                    ( oo..yeke..baru tau..huhu..)
TAK BOLEH



  •  Lempar baju di atas bumbung rumah tanpa diketahui oleh orang lain bagi mengelakkan hujan turun ketika majlis berlangsung.  (benarkah??? waallahualam..)





Wah...panjang lebar nampaknye post kali ni..hehe..ponat den menulis..hihi..
tp ade jgk copy sket blog kak jijah..thanks a lot kak jijah ats prkongsian ilmu ini..

So, terpulanglah pada korang nak buat atau tidak pantang larang ni ye..
smuanye dah besar2 leh pikir sndiri dan nilai ikut kemampuan masing2..
bagi CM ade jgk kebenarannye pantang larang drp org2 tua dulu..
bukan diorg saje2 nk kuarkan statement ape2..
mesti ade hikmah dan sebabnye diorg buat cmtu..hehe..
ok..semoga bermanfaat utk smua bakal B2B..TATA..

sumber inspirasi gambar : ATOK GOOGLE

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi

SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi