Tuesday, May 1, 2012

BeRBeKaM AMaLaN SuNNaH RaSuLullaH S.A.W


~ As salam..hari ni CM nk cite pasal tajuk post ni la..hehe..BEKAM..Tsssssapa maksud BEKAM ni ye?? CM dah pom p buat bekam kt muka..sbb masalah jerawat ni masih xselesai lagi*sigh*..CM cube alternatif lain lak..alhamdulillah..skrg ni dah legaPhotobucket dan kurang dh jerawat kt muka ni..dlm 2 minggu lg kene p check balik..kalau ade lagi nak kena bekam, kenala buat..huhu..Photobucketsmoga masalah jerawat ni dpt disembuhkan..kita hanya berusaha tp Allah jua yg menetapkan..CM slalu brdoa moga2 sgala usaha diberkati Allah..insyaAllah..Photobucketjom kite bace sikit sebanyak pasal BEKAM ni..hehe ~


Why?Apa itu BEKAM (Al-Hijamah)?

☑ Teknik pengubatan bekam adalah suatu proses membuang darah kotor (toksik iaitu racun yg berbahaya dlm tubuh) melalui permukaan kulit. 

☑ Toksin ini berada pd hampir setiap org. Toksin² ini berasal dr pencemaran udara, makanan yg banyak mengandung zat pewarna, zat pengembang, penyedap rasa, pemanis, racun sayuran dll.


☑ Kulit adalah organ yg terbesar dlm tubuh manusia, sebab itu banyak toksik/racun berkumpul. Dgn berbekam dapat membersihkan darah yg mengalir dlm tubuh manusia. 


☑ Inilah salah satu DETOKSIFIKASI (proses pengeluaran toksik/racun) yg sangat mujarab serta tiada kesan sampingan. 


☑ Berbekam sangat berkesan utk melegakan atau menghapuskan kesakitan, memulihkan fungsi tubuh/badan serta memberi seribu harapan pd penderita utk terus berikhtiar mendapat kesembuhan.


Why?Kenapa perlu berbekam?

Anas berkata, telah bersabda Rasulullah SAW: 
“Tidaklah aku melewati sekelompok malaikat pd malam aku diIsra`kan kecuali mereka berkata: Wahai Muhammad, suruhlah umatmu berbekam.”

Dari Ibnu ‘Abbas, bahwasanya Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
“Tidaklah aku melewati sekelompok malaikat pd malam aku diIsra`kan kecuali tiap mereka berkata kpdku: Wajib bagimu wahai Muhammad utk berbekam.”

Dari Said Ibnu Jabir dari Ibnu Abbas dari Nabi saw bersabda:
“Kesembuhan itu berada pd 3 hal iaitu: ✔ minum madu, ✔ sayatan pisau bekam, ✔ sundutan dgn api (kay). Sesungguhnya aku melarang ummatku (berubat) dgn kay.” (Hadith Sahih Al Bukhari)

Dari 3 hadith yg di ats, agak² tahu tak sebab perlu berbekam.


Why?Fakta tentang BEKAM


☑  Jenis Bekam
 
Why?Bilakah sesuai berbekam?


☑  Waktu Berbekam
Berbekam paling baik dilakukan ketika pertengahan bulan krn ketika ini, darah toksik berhimpun. Walaubagaimanapun,berbekam boleh dilakukan pd bila² masa utk tujuan mengubati penyakit.
Mereka yg hendak berbekam dinasihat tidak makan makanan berat antara 2-3 jam sebelum berbekam & lebih baik berpuasa sebelum berbekam.

Why?Apakah Alat Bekam?


Pada zaman Nabi Muhammad, cawan atau mangkuk kaca digunakan utk berbekam, manakala org Cina pd zaman kuno menggunakan tanduk. 
Org Eropah pd abad ke-18 menggunakan lintah utk menghisap darah toksik & kaedah ini masih digunakan di sesetengah tempat di Barat hingga sekarang.
Ketika masih ada pengamal bekam menggunakan kaedah tradisional, perubatan bekam mula menerapkan unsur moden melalui penggunaan alat seperti mangkuk, pisau pembedahan, bahan antiseptik, manakala pengamal bekam menggunakan sarung tangan yg sama seperti pengamal perubatan moden.

Why?Apakah Larangan Berbekam?

Tidak semua org boleh berbekam krn dikhuatiri boleh memudaratkan kesihatan. Mereka termasuk yg mempunyai masalah:
 tekanan darah rendah, 
✿ pesakit kudis, 
✿ perempuan mengandung & ketika haid, 
✿ masalah kulit yg serius 
✿ dlm keadaan sangat letih, lapar & kenyang.

Antara anggota bahagian tubuh yg tidak boleh dibekam ialah 
mata, 
✿ telinga, 
✿ hidung, 
✿ mulut, 
✿ alat kelamin 
✿ dubur.

Why?Apakah Kebaikan Berbekam ?

♥ Membantu menghilangkan pening & migrain.
 Membantu membuang angin dlm badan, melegakan pernafasan & sistem perkumuhan. 
 Membantu memecahkan lemak, peluh & melegakan demam. 
 Membantu memulihkan ketegangan urat leher, belikat, pinggang & urat sendi di kaki.
 Membantu mencegah kebas kaki & membantu meredakan serangan angin ahmar.
 Mengeluarkan darah toksik & melancarkan peredaran darah yg tersumbat.
 Membantu meringankan tubuh. (Darah kotor yg terkumpul di bawah permukaan kulit menyebabkan rasa berat & malas).
 Membantu menajamkan penglihatan. (Peredaran darah ke mata yg tersumbat menyebabkan penglihatan kabur).

Bekam dikatakan dapat merawat pelbagai penyakit. Dianggarkan sebanyak 72 jenis penyakit dapat disembuhkan seperti 
 ketegangan urat, 
 darah tinggi, 
 jantung, 
 kolesterol, 
 masuk angin, 
 migrain, 
 sakit mata, 
 angin ahmar, 
 sakit gigi, 
 jerawat, 
 sembelit, 
 tekanan,  
 buah pinggang,
 dll



PhotobucketOk la..CM saje je post pasal ni..sekadar perkongsian tentang BEKAM..lagipom CM excited Wha hasbb kali pertama berbekam..sebelum ni tengok org berbekam,,takut nk buat..tp bile dh alami sndiri..rase xdelah ngeri sgt pom..sakit pom sikit jela..walaupom mgalir jgk air mataHopeless Cry..cume darah kotor yg dikuarkan tu xsanggup nk tengok..huhu..nanti tak lalu nk makan lak klu teringat balik..huhu..so, better xpyhla tengok ye..mmg jijik la sbb tu smua tu kne buang drp badan kita memlalui bekam ni..huhu..

sesungguhnya amalan Rasulullah S.A.W tu adalah terbaik untuk kehidupan kita..Thumb Upsame2 lah kite contohi Baginda kerana Baginda adalah RASUL UTUSAN ALLAH...Bukan je terbaik utk diri kita tapi dapat pahala lagi kalu diamalkan..hehe..insyaAllahHi Hiselawat dan salam ke atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W dan para sahabat baginda..amin..Blush & Love=)



Sumber..thanks a lot..:
mujahidahwana
sunahsukasakura

TATATaiso




2 comments:

  1. ngeri kan??huhu..samela nga sy..ngeri sgt..tp bile dh buat..rs lega Allah je tahu..tapi nak tak nak itulah kene hadapi bile ckp pasal bekam..sbb tu kne berbekam walaupun sakali sebulan.sakali stahun ke..atau sekali seumur hidup pom..sy yakin ade hikmahnye..huhu

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi

SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi