Saturday, May 14, 2011

JaNgaN MeNCaRi TeRLaLu SeMpuRNa..

 ~ Lihat pada tajuk entri pom, korang smua msti dah tau kan?kan?kan?..NOBODY IS PERFECT..kte ni manusia xkan ade yg smpurna..CHe MaH pom tau yg CHe MaH ni  x sempurna..ade kekurangan dn kelebihan..semua tu fitrah kejadian manusia..yg MAHA SEMPURNA hanyalah utk ALLAH S.W.T..Allahuakhbar!!...~

Jadinye kalau dh kite sndiri tau yg diri kite ni x perfect, knape masih lg ingin mncari yg perfect?? mgkin ade ssetengah manusia trlalu inginkn ksempurnaan dlm hidupnye..mmg la..CHe MaH akui smua manusia inginkn yg trbaik dlm hidupnye..namun..kite kne ingat dn pikio habeh2..ce pikio..KALAU KITE NAK YG SEMPURNA, SEMPURNAKAH DIRI KITE UTK SSEORG ITU??.. huhuhu..tepuk dada tanyelah iman masing2..huhu..ni sajak di bawah ni pom korang smua msti dh biase bace punye..kalau kite hayati betol2, pasti kite akan lebih memahami pe mksud trsiratnye..


Tak perlu mencari teman secantik Balqis,
Andai diri tak sehebat Sulaiman..

Mengapa mengharapkan teman setampan Yusuf,
Jika kasih tak setulus Zulaikha..

Tak perlu mengharap teman seteguh Ibrahim,
Andai diri tak sekuat Siti Hajar..

Dan mengapa didambakan teman hidup bak Siti Khadijah,
Kalau diri tak sesempurna Rasulullah S.A.W..

~ To the bujangs – ambil kata2 ini sebagai panduan~
~To the married frenz – ambil kata2 ini sebagai pedoman~

BUAT PEDOMAN BERSAMA

Jika kamu memancing
Setelah itu terlekat di mata kail,
hendaklah kamu mengambil itu....
Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia  semula 

ke dalam air begitu saja....
Kerana ia akan SAKIT kerana bisanya
ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan MENDERITA 

selagi ia masih hidup..

Begitulah juga....
Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang...
Setelah ia mulai MENYAYANGIMU
hendaklah kamu MENJAGA nya....
Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja....
Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu
dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya 

selagi dia mengingatimu....

Jika kamu menadah air biarlah berpada,
jangan terlalu mengharap pada takungannya 

dan janganlah menganggap ia begitu teguh...
cukuplah sekadar keperluanmu....
Apabila sekali ia retak....

tentu sukar untuk kamu menampalnya semula....
Akhirnya ia dibuang....
Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya 

mungkin ia masih dapat digunakan lagi.... 

Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, 

TERIMALAH seadanya....
Janganlah kamu terlalu mengaguminya 

dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa....
Anggaplah dia manusia biasa...
Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya....
Akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya..
Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA...boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya..

 

Dan jika kamu telah memiliki semangkuk


Photobucket
 yang kamu pasti, baik untuk dirimu..
 

Mengenyangkan dan berkhasiat...
Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain..
Terlalu ingin mengejar kelazatan..
 


Kelak..



Photobucket
 itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya... 
Kamu akan menyesal...

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan.....
yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu..
MENYAYANGIMU... MENGASIHIMU...
Mengapa kamu berlengah,
cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain...
Terlalu mengejar kesempurnaan..
Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain
Kamu juga yang akan MENYESAL...

SUMBER : DR.FADILAH KAMSAH

~ nasihat dn pedoman diatas utk peringatan diri CHe MaH sndiri jgk..same2lah kite muhasabah diri kite ye..."xperlulah mndambakan seseorg yg terbaik dr segi akhlak, agama, hati dan kerjayanya kalau diri kite sndiri pom x sperti ape yg kite dambakan..itulah kesimpulannye..jika kite inginkn sseorg yang baik, kite sndiri kene jadi baik dulu..kalau kite inginkan sseorg yg beragama, kite sndiri yg perlu beragama dulu..lebih kurang mcm tula..stuju x?? hehe..jadi, kite sndiri mesti muhasabah diri kite terlebih dahulu sbelum memilih org lain utk diri kite.." ~ tata

2 comments:

  1. btol tu! big THUMBS UP for you sys.
    nasib baik mung post benda nih sblom ak masuk u.
    HAHAHAHA :p

    ReplyDelete
  2. amboi2..gatai nooo..jgn nk gatai2 lak..skrg ni tumpu pd pelajaran dulu k..nnt masuk sne, kne byk2 bwk brsabar la..amik pngalaman ms kt TKC tu utk hadapi mcm2 dugaan kt U nnt..ksilapan yg dulu tu jgn diulang lg..buat xtau je klu de org psiko ke ape..mike p sne nk study kan..bkn nk layan emosi..huhu..ingat tu..klu de org ngorat ke nk couple ke, buat xtau je dulu..jgn terOver excited lak..buat cm biase je yek..mklumlah mike kan dulu skolah pmpuan je..pikio la niat asal mike nk dtg U..pikio jgk umi n abah..huhu..jga diri la kt tmpat org ye..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi

SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi