Monday, May 9, 2011

KeHeBaTaN ALLAH...AL QURAN KITABKU..

~ Semua ummat ISLAM semestinya lebih memahami tajuk entri diatas kan..xde kitab yg leh lawan atau setanding nga kitab Al-Quran..SUBHANALLAH..che mah brsyukur sgt2 kpd Allah kerana dilahirkn sbg UMMAT NABI MUHAMMAD S.A.W..selawat dan salam ke atas junjungan besar BAGINDA dan para sahabat dan keluarga BAGINDA..aminn..AL-QURAN..tiada buku,majalah,bacaan ilmiah yg dpt menandingi isi kandungannye..jadi sbg umat Islam seharusnye kite sntiasa mnjadikan pembacaan Al-Quran sbg rutin harian kite..jgn sesekali kite tinggalkan amalan membacanye krn ayat2 Al-Quran jugalah yakni AYAT-AYAT YANG DITURUNKAN OLEH ALLAH yg sntiasa melindungi kite drp sgala macam malapetaka..kalau xbaca dlm sehari tu,rase lain macam je...rase xlengkap hidup hari2..ble dh bace,.,.rase tenang sgt2 walaupom satu muke surat..kdg2 ble xsmpat nk bace, ade je prkara2 yg x elok brlaku...kdg2 mcm2 msalah dtg..upe2nye xbace Al-Quran lg hari tu..huhu..xtaula ianya satu kebetulan atau sebaliknye tp ni la yg Che Mah prnah alami..tapi prcayalah bahawa stiap ape yg dikurniakn oleh ALLAH S.W.T adelah anugerah yg xtrnilai utk kite sbg ummat Islam..PERCAYALAH..~


Al-Quran adalah peninggalan Rasulullah kpd kite semua umatnya. Ada 2 benda yg Nabi Muhammad s.a.w tinggalkan kepada kite iaitu Al-Quran dan juga Sunnah utk kite semua amalkan. Berapa kali korang baca Al-Quran sehari? 1 kali? 2 kali atau dalam solat sahaja? Pahala paling senang nk dapat adalah melalui pembacaan Al-Quran kerana setiap huruf diberikan 10 pahala, tambahan pula Al-Quran adalah kalam Allah (dtg daripada Allah sendiri bukan diciptakan manusia)

Disini juge Che Mah nk kongsi tips atau cara utk menghafal muka surat setiap juzuk Al-Quran...Che Mah dpt info ni drp email yg Che Mah dpt drp kakak trcinta..Memang menakjubkan kerana hanye dgn menggunakan formula matematik ringkas, kite dapat tau muka surat setiap juzuk Al-Quran.

 
 Jom sama2 kita belajar... 

Contoh 1
Jika korang ingin mengetahui Juzuk 5 di halaman ke berapa:
5-1 = 4, 4 perlu didarab dengan 2 jadi 4 x 2 = 8
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzuk 5 adalah pada halaman 82
Sekarang lihat pada Quran dan anda akan lihat Juzuk 5 bermula pada halaman 82. Menarikkan? 
 




Contoh 2
Jika korang ingin mengetahui Juzuk 10 di halaman ke berapa:
10-1 = 9, 9 perlu didarab dengan 2 jadi 9 x 2 = 18
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzuk 10 adalah pada halaman 182





Contoh 3
Jika anda ingin mengetahui Juzuk 23 di halaman ke berapa:
23-1 = 22, 22 perlu didarab dengan 2 jadi 22 x 2 = 44
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzu 23 adalah pada halaman 442
Subhanallah, memang menakjubkan kan kawan2. Sama2 kita kongsikan kepada kawan2 kita, adik2 kita, famili2 kita supaya kita sama2 mendapat pahala...amin..INSYAALLAH..SUBHANALLAH..MASYAALLAH..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi

SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi