Tuesday, May 17, 2011

..YanG BaiK iTu SeMua DaRipaDa Allah..

SEGALA PUJI-PUJIAN HANYA UNTUK ALLAH S.W.T
DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG...
 
 Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: “ Kamu lebih mengetahui tentang urusan keduniaan kamu sendiri.”

Huraian
1. Islam adalah agama yang mudah dan ia memberikan kebebasan kepada umatnya untuk mengeluarkan pendapat terutama dalam urusan yang menyentuh hal keduniaan seperti dasar peperangan, urusan pentadbiran, pertanian, perekonomian dan sebagainya.
2. Berfikiran terbuka akan membolehkan kita mudah diterima oleh orang lain dan ini akan merapatkan lagi hubungan di antara satu sama lain apalagi jika sikap ini dimilki oleh seorang pemimpin dengan rakyatnya.
3. Dalam mengekalkan keharmonian dan keamanan hidup bermasyarakat, setiap individu hendaklah mengamalkan sikap berani kerana benar iaitu sesiapa yang melihat berlakunya penyimpangan dari perkara yang sebenarnya maka hendaklah ditegur dan dinasihati dengan CARA YANG BAIK. Manakala orang yang ditegur itu pula mestilah bersikap terbuka untuk menerima kenyataan dan memperbaikinya demi untuk kebaikan semua pihak.


~  Segala yg baik itu hanya datangnye daripada Allah..yg buruk itu datangnya daripada kelemahan diri manusia itu sendiri..xperlu kita berlebih-lebihan mengutuk atau mencela orang yg kita sudah tahu bahawa smua manusia di dunia ni tidak sempurna..
Seolah-olah dia sahaja yang baik dan tiada celanye..animated,gif

Astaghfiruallahal'azim..Ya Allah..jauhkanlah CHe MaH daripada memiliki sifat seperti itu..huhu...~

~Banyak2lah beristghfar sebelum mengutuk, mencela, mengaibkan dan seerti dengannye..memang la niat diorg nak memperbetulkan mane yg salah..TIDAK SALAH MENEGUR KESILAPAN ORANG LAIN..TAPI..kene ingat sgala tindakan atau kata-kata tu silalah menunjukkan diri anda seorang yg berilmu dan serba tahu...
TEGURLAH DENGAN KATA-KATA YANG MENUNJUKKAN ANDA SEORANG YANG BERILMU..xperlu lah terlalu emosi atau menunjukkan kata-kata yg terlampau...cube la korang pikio..dah tahu manusia kt dunia ni xsempurna dan byk kekurangannye, knape mesti perlu mengutuk habis-habisan..huhu..shingga menganggap manusia yang berbuat kesilapan itu adalah terlalu hina Photobucketdan rendah maruahnya..Photobucket
Nak menegur pom janganlah terOVER pula..huhu..sedihnye...nnt ade yg terasa , bleh ke nk mntak maaf nga diorg yg terasa tu..huhu..org tua2 cakap, kalau kita berdosa dgn Allah, kita leh bertaubat dan memohon kemaafan daripadaNya..sebab kita tahu ALLAH MAHA PENGAMPUN..dan kita jgn sesekali ulang lg prbuatan yg same tu..TAPI..kalau berdosa dengan manusia, macamane?? korang pikio la sndiri..
CHe MaH sedih la dgn sikap manusia yg mcm ni..tapi dah nak buat mcamana..manusia ni x sempurna..manusia ni mcm2 ragamnye..Photobucketberserah sajelah hanya pada Allah..hanya Allah sahaja YANG MAHA MENGETAHUI SEGALANYA...~

~ CHe MaH pom tahu CHe MaH pom buat silap jugak..memang tidak boleh lari daripada kesilapan..mungkin CHe MaH tersalah fahaman drp ayat2 org lain atau pendapat org lain..kadang2 kte sendiri trlepas pandang...CHe MaH minta maaf banyak2 kat semua yg rasa kalau2 ade ape2 yg CHe MaH buat adalah salah di pandangan korang..yang buruk dan tidak baik itu disandarkan atas kelemahan diri CHe MaH sendiri..MAAFKAN CHE MAH YE..~

Dalam mengekalkan keharmonian dan keamanan hidup bermasyarakat, setiap individu hendaklah mengamalkan sikap berani kerana benar iaitu sesiapa yang melihat berlakunya penyimpangan dari perkara yang sebenarnya maka hendaklah ditegur dan dinasihati dengan cara yang baik. Manakala orang yang ditegur itu pula mestilah BERSIKAP TERBUKA untuk menerima kenyataan dan memperbaikinya demi untuk kebaikan semua pihak.

~ CHe MaH menerima segala nasihat dan kritikan yang membina dengan hati yg terbuka..sebab itulah yg terbaik dalam menghadapi dugaan dalam kehidupan..daripada apa yg berlaku atau kesilapan yg pernah kita lakukan sebenarnya menjadikan kita seseorang yg lebih baik pada masa akan datang..kita lebih berhati-hati dalam tindakan yg kita lakukan selepas ini..

Apepom CHe MaH amat berterima kasih dan sangat "RESPECT" kt sesiapa yg pernah menegur kesilapan CHe MaH dengan CARA YANG BAIK DAN BERHEMAH..animated,giftidak kiralah teguran daripada ahli2 keluarga,sahabat handai, guru2 dan kawan2 semua..terima kasih sgt2..teguran yg baik dan BERHEMAH yg diberikan menjadikan diri ini terasa seperti "DIRIKU BEGITU BERHARGA animated,gifDAN DI SAYANGIPhotobucket "  ececece..hehe..

Kepada sesiapa yang pernah menegur kesilapan CHe MaH atau orang lain tu dengan CARA YANG KURANG BAIK TU iaitu cara yg terlampau dan beremosi , CHe MaH harapkan ubahlah cara peneguran korang tu..jadilah manusia penegur yg baik..jgnlah berlebih-lebihan..Photobucket
NAK TEGUR BOLEH JER TAPI jgn sampai teguran yg diberikan tu tertusuk di kalbu sampai bernanah...huhu..NAUZUBILLAH...dalam hadis di atas pom suh buat macam tu jugak..jd renung2kan lah ye..~

~ oklah..TATAanimated,gif

 SUMBER HADIS

2 comments:

  1. good advice for me.
    plz anticipate my change.
    aku nk try berubah nih.
    mu ni boleh suruh blogger tu baca blog ni,
    baru dia RETI BAHASA sket.

    ReplyDelete
  2. hehehe..thanks ats ckomen yg diberikan..biarlah..aku nk luahkn prsaan je kt sini..xde org bace pom xpe..it's okay,,aku tahu aku masih baru dlm blog2 ni..jd xkisah pom org nk bace ke tak asalkan aku dpt luahkn ape2 je kt sini..hehe..thnks support me..=)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi

SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi