Wednesday, October 3, 2012

KeJaYaaN ANaK DiDiKKu


~As salam smua..how r u guys??CM alhmdulillah..dh lame CM tak update kt sini..yela..keje GURU ni bukanlah SENANG dan INDAH sperti yg digmbarkan oleh golongan2 yg BUKAN GURU..mcm2 kena buat utk merealisasikan Falsafah Pendidikan Kebangsaan..CM ngah sibuk nga preparation utk murid2 hadapi peperiksaan akhir tahun..walaupom bukan cikgu yg nk exam, cikgu jgk yg kne berusaha brsungguh-sungguh utk pastikan kejayaan murid-murid..itu jgk la salah satu matlamat hidup seorang GURU..~

~Murid-murid yg CM ajar bukanlah drp golongan murid-murid yg kategori bijak pandai dan yg dh sedia ade bijaknye..suasana prsekitaran sekolah dan kawasan yg bukanlah pedalaman dan bukan dalam bandar jgk mmpengaruhi sikap dan kejayaan murid-murid..dn yg paling penting MENTALITI ibu bapa dlm memastikan kejayaan ank2 diorg jgk amat pnting..kt kawasan skolah dimana tempat CM mengajar ni, mentaliti penduduknya majoriti kurang bermotivasi..diorg pikir bile dh anta ank2 ke sekolah, tggjawab diorg dh selesai..walaupom sebenarnye belum selesai..sbg ibu bapa, sgala tingkahlaku ank2 tidak kira di sekolah mahupom dimana-mana prlu diberi prhatian oleh ibu bapa..ibu bapa spatutnye mmberi galakan dan motivasi serta harapan kpd anak2 diorg supaya ank2 brsemangat utk belajar dan mncari ilmu di sekolah..sbg contoh..tanyelah ank2 ape yg dh blaja di sekolah ari ni..setiap pagi, bg semangat pd ank2 supaya blaja sungguh2 dn jgn main2 ketika blaja...ape yg  diharapkan oleh ibu bapa tu mestilah ditunjukkan kpd anak2 supaya mereka tahu kita nk mereka berjaya dlm hidup..diorg akan lebih berasa dihargai dan diperlukan..tiada apa yg diorg nak melainkan harapan, perhatian, kasih sayang dan semangat yang diberikan oleh ibu bapa atau org yang mnjaga diorg..huhuhu..walaupom CM belum lg berkahwin dn punyai ank sendiri, CM tahu perasaan seorang ank dan seorang murid sbb CM dulu pernah mnjadi seorang murid..huhu..itulah impian seorang anak kpd ibu bapanya dan seorang murid di sekolah...~

~ Sebagai seorang guru, CM rase brtanggungjawab dlm memastikan kejayaan ank2 didik CM..walau pom diorg bukanlah dikategorikan sebagai murid2 yang cemerlang sedia ada dan drp keluarga yg senang2..namun, sbgai seorang guru smua tu bukanlah menjadi pnghalang utk mndidik mereka mnjadi manusia yang lebih cemerlang dn berguna pd masa akan datang...insyaAllah..CM cuba berusaha utk bantu diorang perbaiki diri, tingkahlaku serta beri semangat yg berterusan utk mncari ilmu yg brmanfaat di sekolah..ape yg kurang, perlu ditingkatkan..ape yg bagus, perlu dikekalkan..ape yg lemah, perlu dikuasai..itu yg penting utk mnjadi manusia yg lebih baik pada masa akan datang..insyaAllah..~

~ Exam akhir tahun dh xlame..dalam beberapa minggu je lg..sejak 1 thn lebih mnjadi seorang guru, CM berusaha utk perbaiki segala kelemahan CM dalam proses pengajaran dan pembelajaran..CM cuba mncari inisiatif lain utk tprbaiki kelemahan murid dlm subjek yg CM ajar iaitu Matematik..CM dh buat satu panduan tuk murid2 tahun 4 yg lemah dlm DARAB dan BAHAGI..namenye Jadual Spesifikasi Kemahiran Darab dan Bahagi Tahun 4..sje je nk kongsi kt sini kot2 ade cikgu yg nk cube guna jadual ni nk baiki kelemahan murid2 diorg..jadual ni CM gune secara pendekatan individu..setiap murid yg lemah dalam Darab dan Bahagi, perlu menguasai semua kemahiran dalam jadual trsebut..setakat ni CM belum tahu lg sejauh mana tahap kemampuan murid2 dalam mndarab dan membahagi setelah diajar mngikut jadual trsebut..ape pom tunggu dn lihat cmne keputusan diorg utk ujian akhr tahun nnt..insyaAllah..Allah Maha Mengetahui sejauh mana ksungguhan dan usaha kita..~

~ Smoga segala yg diusahakan dapat membuahkan hasil dan diberkati Allah..InsyaAllah..niat CM ikhlas nk lihat kejayaan murid2 semuanya dapat menguasai segala kemahiran asas iaitu kemahiran menambah, menolak, mendarab dan membahagi dengan sebaiki mungkin..amin..~








~ Semoga bermanfaat..kalau tak faham leh tanye ye..hehe..SHARING IS CARING..~


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi

SeGaLaNya UnTuKMu..AbaH dan Ummi